Mexico Tlatelolco, a Space of Resistances, Two Views of its Past and Present

Authors

  • Josefa Ortega Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía (ENCRyM), Instituto Nacional de Antropología e Historia (INAH) y Casa Gallina A. C., Mexico https://orcid.org/0000-0002-3867-2262

DOI:

https://doi.org/10.30763/Intervencion.268.v1n25.47.2022

Keywords:

Tlatelolco, Resistencia, historia, arte contemporáneo, Mesoamérica

Abstract

This is a review of two exhibition proposals on Tlatelolco, Mexico, developed for the 500 years of the fall of the last bastion of Tenochtitlan during the Spanish conquest: Xaltilolli. Espacio de Artes, Memorias y Resistencias, at the Centro Cultural Universitario Tlatelolco (ccut), and Bienal Tlatelolca, at the Central de Maquetas. The text presents the contents and objectives of both and reflects on their particularities. It problematizes the concept of original peoples and discusses artistic production as a tool for analysis and linkage to a territory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Josefa Ortega, Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía (ENCRyM), Instituto Nacional de Antropología e Historia (INAH) y Casa Gallina A. C., Mexico

He has the Specialty in Teaching History of Mexico, Universidad Abierta y a Distancia de México (UnADM, 2018), master’s in art history, Universidad Autónoma del Estado de Morelos (UAEM, 2009) and a Bachelor’s Degree in Social Communication, Universidad Autónoma Metropolitana, Xochimilco, (UAM-x, 2005). Since 2007 she has curated solo exhibitions of artists in Casa del Lago, Centro de las Artes Monterrey, Museo Amparo y Museo de Arte Moderno (MAM). Her papers have been published in journals such as ArtNexus, Regeneración and Registro, among others. She teaches in the Seminar-Workshop on Restoration of Modern and Contemporary Works (STROMC) at the Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía (ENCRyM) of the INAH.

References

Bienal Tlatelolca (22 de septiembre de 2021). Bienal Tlatelolca: Una Vasija dentro de un Cántaro [Comunicado de prensa]. Artishock. Revista de arte contemporáneo. https://artishockrevista.com/2021/09/22/bienal-tlatelolca-2021/#:~:text=BIENAL%20TLATELOLCA%3A%20UNA%20VASIJA%20DENTRO%20DE%20UN%20C%C3%81NTARO,-Bienal%20Tlatelolca%20es&text=Desde%202019%20ha%20servido%20como,Tlatelolco%20desde%20una%20perspectiva%20hist%C3%B3rica

Chacón, D. (2022). Bienal Tlatelolca 2019-2021 [página de la artista]. https://www.dulcechaconart.com/bienal-tlatelolca

Matos, E. (2008). Breve historia de Tlatelolco, Arqueología Mexicana (89), 28-33.

Tepal, E. (2020). Sobre las ausencias y presencias en torno a la lengua desde Cuauhtotoatlan. En J. Quintero (Comp.), Las lenguas del diablo. Lengua, cosmovisión y re-existencia de los pueblos de Abya Yala (pp. 47-66). Tumbalacasa.

Centro Cultural Universitario Tlatelolco. (n. d.). Xaltilolli. Fondo Universitario de Artes de los Pueblos Originarios. Mexico: Cultura UNAM. https://tlatelolco.unam.mx/xaltilolli/

Published

2022-12-19

How to Cite

Ortega, J. (2022). Mexico Tlatelolco, a Space of Resistances, Two Views of its Past and Present. Intervención, 1(25), 322–343. https://doi.org/10.30763/Intervencion.268.v1n25.47.2022

Issue

Section

Reseña de Exposición