Background for the Professionalization of Conservation in Mexico: Cultural Diplomacy and Heritage Policies
DOI:
https://doi.org/10.30763/Intervencion.224.v1n21.03.2020Abstract
In 1966, the United Nations Educational, Scientific, and Cultural Organization (UNESCO) decreed the foundation of the Regional Laboratory and Training Center for the Conservation of Cultural Heritage in Mexico. This decision, which ruled out the candidacy of other Latin American headquarters, was the result of a policy by the Mexican State to present itself as the “big brother of Latin America.” Thus, it set itself up as a regional leader and intermediary in the necessary negotiations that took place during the political-economic readjustments of the period immediately following World War II.
The field chosen to consolidate the public image of Mexico was culture and art. In order to strengthen the national identity inside and outside the country, a far-reaching campaign was carried out to promote the professionalization of disciplines directly related to the discovery, safeguarding, conservation, and exhibition of heritage of an identitary nature, mainly archeology, anthropology, history, and restoration. This paper addresses some of the methods implemented in such a successful institutional practice.
Downloads
References
Ariño, A. (2007). La invención del patrimonio cultural y la sociedad del riesgo. En A. Rodríguez (Ed.), La sociedad de la cultura (pp. 71-88), Barcelona: Ariel.
Calandra, B. y Franco, M. (Eds.). (2012). La Guerra Fría cultural en América Latina. Desafíos y límites para una nueva mirada de las relaciones interamericanas. Buenos Aires: Biblos.
Caraballo, C. (2011, 10 de junio). El papel de la unesco en la protección del patrimonio cultural mexicano [Conferencia]. Taller de Restauración fahho, Oaxaca, México. Recuperado de https://bit.ly/31dVLba
Cardoso, F. H. y Faletto, E. (1969). Dependencia y desarrollo en América Latina. Ensayo de interpretación histórica. México: Siglo XX.
Carriedo Castro, P. (2007). Guerra Fría y cultura: un panorama sobre la libertad y el compromiso del escritor en la mitad del siglo XX. Nómadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas, 15(1).
Castellanos, M. F. (2010). Presentación. En E. Montiel, Diplomacia cultural: un enfoque estratégico de política exterior para la era intercultural (p. 3). Guatemala: UNESCO. Recuperado de https://bit.ly/32cy3eo
Chávez, C. (2014). Arte mexicano en París. En Obras (Vol. 3). México: El Colegio de México.
Coelho, T. (2000). Diccionario crítico de política cultural: cultura e imaginario. Guadalajara: Conaculta/iteso/Secretaría de Cultura del Gobierno de Jalisco.
Cruz, D., Garay, C. y Velázquez, M. (Eds.). (2016). Recuperación de la memoria histórica de exposiciones de arte mexicano, 1930-1950, México: Fundación BBVA Bancomer/Fonca/UNAM Posgrado.
De la Cruz, F. (2017). Estados desarrollistas en el siglo XXI (tesis doctoral). Escuela Internacional de Doctorado, Madrid. Recuperado de https://bit.ly/326hIYF
Galindo, S. (2012). México en dos exposiciones internacionales: París 1952 y Osaka 1970 (tesis de maestría). Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía, México.
Garduño, A. (2001). México en Hannover 2000. Nuestra herencia es herencia de arte. Curare, 17, enero-junio, 19-29.
Garduño, A. (2009). Fernando Gamboa, el curador de la Guerra Fría. En Fernando Gamboa, el arte del riesgo [Catálogo de exposición] (pp. 17-65). México: Conaculta-Museo Mural Diego Rivera-INBA.
Garduño, A. (2018). Mexico’s Museo de Artes Plásticas. The Divergent Discourses of 1934 and 1947. Art Museums of Latin America: Structuring Representation (pp. 32-44). Nueva York: Routledge.
Garduño, A. (2019). Forjando museos. Políticas públicas de institucionalización artística. Estudios culturales del Occidente de México. CECOM. 100 años de investigación en los museos (pp. 11-31). Guadalajara: INAH.
Giddens, A. (1990). The Consequences of Modernity. Cambridge: Polity Press. Instituto Nacional de Bellas Artes (1940). Veinte siglos de arte mexicano. Nueva York/México: MOMA/INAH.
Instituto Nacional de Bellas Artes (1950). Ley Orgánica del Instituto Nacional de Bellas Artes y Literatura. En Dos años y medio del INBA. México: INBA.
Instituto Nacional de Bellas Artes (1952). Arte mexicano. De lo precolombino a nuestros días. París: INBA.
Instituto Nacional de Bellas Artes (1955). Mekishiko bijutsu-ten. Tokio: Yomiuri/INBA.
Instituto Nacional de Antropología e Historia (2014). Museo Nacional de Antropología. 50 aniversario. México: INAH.
International Council on Monuments and Sites (1967). Normas de Quito. Informe final de la reunión sobre conservación y utilización de monumentos y lugares de interés histórico y artístico. Recuperado de https://bit.ly/3aN9FE7
Inversión Turística (28 de mayo de 2019). Cae México a la séptima posición del ranking mundial de turismo según la OMT. En Inversión Turística. Recuperado de https://bit.ly/326AKhH
IPS Agencia de Noticias (1999). México: Veinte siglos de cultura maya a disposición del público. Recuperado de https://bit.ly/31bktZp
Jokilehto, J. (2011). ICCROM and the Conservation of Cultural Heritage: A History of the Organization’s First 50 Years, 1959-2009 (Vol. 11). Roma: ICCROM.
Lander, E. (2000). Ciencias sociales: saberes coloniales y eurocéntricos. En La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales (pp. 11-40). Buenos Aires: CLACSO.
Latapí, P. (2006). 60 años de la UNESCO: un aniversario en el que México tiene mucho que celebrar. Perfiles Educativos, XXVIII(111), 112-123.
López, A. (1959). Primer Informe de Gobierno. Recuperado de https://bit.ly/34gAi3d
López, A. (1964). Sexto Informe de Gobierno. Recuperado de https://bit.ly/2YhQ6yV
Marquina, I. (1994). Memorias. México: INAH.
Martínez, M. (2016). México en los orígenes de la unesco. México: El Colegio Nacional.
Niño, A. y Montero, J. A. (Eds.). (2012). Guerra Fría y propaganda. Estados Unidos y su cruzada cultural en Europa y América Latina. Madrid: Biblioteca Nueva.
Pernaut, C. (2002). La formación para la conservación del patrimonio cultural en América Latina. En Estrategias relativas al patrimonio cultural mundial. La salvaguarda en un mundo globalizado. Principios, prácticas y perspectivas. Actas de la treceava Asamblea General y Simposio Científico del ICOMOS. Madrid: icomos (pp. 287-289). Recuperado de https://bit.
ly/326i9Ch
Reyes, F. (1994). Polos culturales y escuelas nacionales: el experimento mexicano, 1940-1953. En G. Curiel, R. González y J. Gutiérrez (Eds.), Arte, historia e identidades en América. Visiones comparativas. XVII Coloquio Internacional de Historia del Arte (Vol. 3) (pp. 821-828). México: UNAM-IIE.
Rodríguez, A. (2007). La perspectiva de la sociedad de la cultura. En A. Rodríguez (Ed.), La sociedad de la cultura (pp. 11-51). Barcelona: Ariel.
Sánz, N. y Tejeda, C. (2016). México y la unesco, la unesco y México: historia de una relación. México: UNESCO.
Soto, M. (2013). El orden del discurso patrimonial: la normalización de las prácticas de conservación en la protección de monumentos, bienes y paisajes culturales. Revista Cátedra de Artes, 14 (segundo semestre, diciembre), 15-43.
Stonor-Saunders, F. (2001). The CIA and the World of Arts and Letters. Nueva York: The New Press.
Torres, J. (1995). Obras escogidas. México: Fondo de Cultura Económica.
Torres, J. (2017). Memorias I y II. México: Fondo de Cultura Económica.
UNESCO (2019). Patrimonio Mundial [página web]. Recuperado de https://bit.ly/2QbpgnC
Valderrama, F. (1995). Historia de la UNESCO (2ª ed.). París: UNESCO.
Vidargas, F. (2015). México en su patrimonio. Hereditas (23-24), 96-99.
Villagra, A. (1949). Bonampak. La ciudad de los muros pintados. Estudio y copia de los murales. Anales del Instituto Nacional de Antropología e Historia, 6(3), 7a-43a.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Instituto Nacional de Antropología e Historia (INAH)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
Bajo los siguientes términos:
-
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
-
No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.