On the Concepts of Film Preservation, Conservation, and Restoration: the Case of the Cineteca Nacional de México through the Approach of Paolo Cherchi Usai

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30763/Intervencion.234.v2n22.13.2020

Abstract

In this essay, the concepts of film conservation, preservation, restoration, exhibition, and screening are studied from the perspective of the issues that arise in the everyday practices of a film archive. The basis is the observation and documentation of some of the activities carried out at the Cineteca Nacional de México, from an analysis guided by the theoretical approaches of conservator Paolo Cherchi Usai.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Viridiana Martínez Marín, Universidad Autónoma Metropolitana Xochimilco (UAM-Xochimilco), Mexico

Master in Conservation of Documental Archives from the Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía (ENCRyM) of the Instituto Nacional de Antropología e Historia (INAH). Bachelor’s degree in Sociology from UAM-X. Researches theory and history of cinema. From 2015 to date has worked as a research assistant for the Academic Development area of the Cineteca Nacional de México.

References

Abel, R. (2005). Encyclopedia of Early Cinema. Londres/Nueva York: Taylor & Francis.

Álvarez, J., Del Amo, A., Ortiz, A. y Piqueiras Ma. del J. (1991). La imagen rescatada. Recuperación, conservación y restauración del patrimonio cinematográfico. Valencia: Filmoteca Generalitat Valenciana.

Bazin, A., (2003). De la política de los autores. En A. De Baecque, La política de los autores. Manifiestos de una generación de cinéfilos (pp.91-105). Barcelona: Paidós.

Benjamin, W. (2008). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. En R. Tiedeman (Ed.), Obras libro I /vol. 2. Walter Benjamin (pp.11-44). Madrid: Abada Editores.

Canosa, M. (2001). Per una teoria del restauro cinematografico. En G. P. Brunetta (Ed.), Storia del cinema mondiale. V: Teorie, strumenti, memorie (pp. 1069-1118). Torino: Einaudi.

Catanese, R. (2014). La restauración digital de películas. BiD: textos de información y documentación, núm. 33 (diciembre). Recuperado de http://bid.ub.edu/33/catanese1.htm

Cherchi, P. (2001). La cineteca di Babele. En G.P. Brunetta (Ed.), Storia del cinema mondiale. V: Teorie, strumenti, memorie (pp. 965-1067). Torino: Einaudi.

Cherchi, P. (2005). La muerte del cine. Barcelona: Laertes. Cineteca Nacional de México. (2007) Stanley Kubrick. Recuperado de https://stanleykubrick.cinetecanacional.net/index.php/compra-de-boletos/platicas/

Cineteca Nacional de México. (2019). Laboratorio de Restauración Digital. Recuperado de https://www.cinetecanacional.net/controlador.php?opcion=laboratoriodigital

Dupin, C. (2013). First tango in Paris: The Birth of fiaf 1936-1938. Journal of Film Preservation, (88), 43-57. Recuperado de: https://www.fiafnet.org/images/tinyUpload/History/FIAFHistory/Birth%20of%20FIAF%20Article_Dupin_JFP88.pdf

Edmondson, R. (2004). Filosofía y principios de los archivos audiovisuales. París: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

EYE Filmmuseum. (21 junio-9 septiembre, 2012). Stanley Kubrick: The Exhibition. Recuperado de https://www.eyefilm.nl/en/exhibition/stanley-kubrick-the-exhibition

Farinelli, G. y Pozzi, D. (2004). Restauro e conservazione. Enciclopedia del Cinema [Página web]. Recuperado de https://www.treccani.it/enciclopedia/restauro-e-conservazione_%28Enciclopedia-del-Cinema%29

Fossati, G. (1997). Imágenes coloreadas hoy: cómo vivir con colores simulados y ser feliz. Archivos de la Filmoteca, 25(26), 103-110.

Frappat, M. (2016). Historia(s) de la restauration des films. Journal of Film Preservation, 94, 43-49.

Frappat, M. (2013). L’“école bolonaise” de restauration des films. En Habib, A. Marie, M. (Eds.), L’avenir de la mémoire: patrimoine, restauration et réemploi cinématographiques (pp. 39-44). Villeneuve d’Ascq: Presses Universitaires du Septentrion.

Gombrich, E. (2012). La historia del arte. Nueva York: Phaidon. International Federation of Film Archives. (2009). Technical Commision Preservation Best Practice. Recuperado de https://www.fiafnet.org/images/tinyUpload/E-Resources/Commission-And-PIP-Resources/TC_resources/Preservation%20Best%20Practice%20v4%201%201.pdf

International Federation of Film Archives. (2018). Past fiaf Summer Schools. Recuperado de https://www.fiafnet.org/pages/Training/Past-Summer-Schools.html

Le Giornate del Cinema Muto. (2020). Recuperado de http://www.giornatedelcinemamuto.it/le-giornate/

Lozano, E. (2018). Toni Kuhn; poeta de la luz. Textos de la Academia, 2(02), 1-38.

Miquel, A. (diciembre, 2016). El automóvil gris. Vivomatografías. Revista de estudios sobre precine y cine silente en Latinoamérica, 2, 265-277. Moreno, R. (2 de diciembre de 2016). Proceso de restauración de la película “El automóvil gris” [video en línea]. Vimeo. https://vimeo.com/194112694

National Film Preservation Foundation. (2004). The Film Preservation Guide: The Basic for Archives, Libraries, and Museums. Recuperado de https://www.filmpreservation.org/preservation-basics/the-film-preservation-

guide Notimex tv (Productor) (3 de septiembre de 2013). Laboratorio de restauración digital “Elena Sánchez Valenzuela” de la Cineteca Nacional [video en línea]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=aFWOduGMYto

Païni, D. (2013). Cinéma: l’invention du musée. Entretien avec Dominique Païni. En A. Habib y M. Marie (Eds.), L’avenir de la mémoire: patrimoine, restauration et réemploi cinématographiques (pp. 17-44). Villeneuve d’Ascq: Presses Universitaires du Septentrion. Rosas, E., Azteca Films y Rosas y Cía. (Productor) y Rosas, E. (Director). (1919). El automóvil Gris [Película]. México: Azteca Films.

Simposio Internacional de Preservación Audiovisual y Digital (27 de octubre, 2014). Recuperado de https://sipad2014.sched.com/speaker/paolotosini

Published

2020-12-17

How to Cite

Martínez Marín, V. (2020). On the Concepts of Film Preservation, Conservation, and Restoration: the Case of the Cineteca Nacional de México through the Approach of Paolo Cherchi Usai. Intervención, 2(22), 32–80. https://doi.org/10.30763/Intervencion.234.v2n22.13.2020