Restoring the Dialogue of Hands Through Puppet Theatre
DOI:
https://doi.org/10.30763/Intervencion.2015.11.133Keywords:
marionettes, puppet theatre, restoration, papier mâché craft, clothingAbstract
This GALLERY describes the background, creation and development of the Proyecto de Restauración de la Colección de la Época de Oro del Teatro Guiñol del Instituto Nacional de Bellas Artes (INBA) (Restoration Project of the Golden Age Puppet Theatre Collection of the National Institute of Fine Arts), an initiative of Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía, Instituto Nacional de Antropología e Historia (ENCRyM-INAH, National School of Conservation, Restoration and Museum Studies, National Institute of Anthropology and History) in collaboration with Consejo Estatal de Cultura y las Artes de Puebla (CECAP, Culture and Arts, Puebla State Council), Puebla INBA and Consejo Nacional de la Cultura y las Artes (Conaculta, Culture and Arts National Council). More than 400 puppets were documented, studied and intervened during this project. These puppets, elaborated between 1933 and 1965, were made of paper, wood, textile and animal fibres; the majority manufactured in a modern way and some with industrial polychrome. The article presents the phase of active documentation that led to the setting up of a multirecord database and it describes the various treatments that allowed for the recovery of historic, aesthetic, and functional values of the theatre puppets.
Downloads
References
Cerdá, Enrique y Hugo Cerdá (1966). Teatro de guiñol: historia, técnica y aplicaciones del teatro guiñol en la educación, Caracas, Ministerio de Educación.
Garduño Ortega, Ana (2010). “Los títeres de Rosete Aranda y su restaurador: Sergio A. Montero”, Intervención, Revista Internacional de Conservación, Restauración y Museología 1: 39-44.
Giménez Cacho, Marisa y Francisca Miranda Silva (2010). Época de Oro del Teatro Guiñol de Bellas Artes, México, Conaculta.
Giorguli Chávez, Liliana, Sergio Montero, Verónica Chacón, et al. (2014). Informe del Proyecto de Restauración de la Colección de la Época de Oro del Teatro Guiñol, documento mecanoescrito, México, Archivo ENCRyM-INAH.
Iglesias Cabrera, Sonia y Guillermo Murray Prisant (1995). Piel de papel, manos de palo: historia de los títeres en México, México, Espasa-Calpe Mexicana.
INBA (2010). El Teatro Guiñol de Bellas Artes. Época de Oro, México, INBA.
List Arzubide, Germán (1997). Comunicación personal con Sergio Arturo Montero Alarcón sobre el origen de la época de oro del teatro guiñol de Bellas Artes, México.
Mata Delgado, Ana Lizeth y Karen Landa Elorduy (2011). “La intervención del artista en la restauración de arte contemporáneo”, Intervención, Revista Internacional de Conservación, Restauración y Museología 3: 74-79.
Miranda Silva, Francisca (2014). El arraigo del arte titeril en México, 1940-1960, México, Centro Nacional de Investigación, Documentación e Información Teatral “Rodolfo Usigli” (CITRU), INBA-SEP.
Montero Alarcón, Sergio Arturo (1995). “La restauración de los títeres de Rosete Aranda”, Imprimatura. Revista de Restauración 11: 3-6.
Sáizar, Consuelo (2010). “Presentación”, en Giménez Cacho y Miranda Silva, Época de Oro del Teatro Guiñol de Bellas Artes, México, Conaculta, 1-2.
UNAM (1997). Germán List Arzubide. Teatro Guiñol (ilustración de Ramón Alva de la Canal), México, Difusión Cultural-UNAM.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 National Institute of Anthropology and History, Mexico
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
Bajo los siguientes términos:
-
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
-
No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.