Dos frentes de vanguardia en el ámbito de las publicaciones periódicas del sector patrimonial ibérico

Authors

  • Isabel Medina-González Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museología (ENCRyM), Instituto Nacional de Antropología e Historia (INAH)

DOI:

https://doi.org/10.30763/Intervencion.2014.10.117

Keywords:

scientific dissemination, academic periodical journals, Estudos de Conservação e Restauro, ECR, Ge-conservación, cultural heritage, conservation-restoration

Abstract

The present special section,  which was created to celebrate the fifth anniversary of Intervención,  encourages a critical and necessary discussion about the development and actuality of academic periodical publications in the heritage worldwide. This contribution takes as a starting point the presentation of two forefront initiatives of Iberian origin: ECR, Estudos de Conservação e Restauro (Portugal) and Ge-conservación (Spain). The editors of the above mentioned journals —Eduarda Silva Vieira and Rocío Bruquetas Galán— provide in their respective analysisan inside view of the creation process and consolidation of two editorial projects with their own —now established— identity, while emphasizing their main achievements and looming challenges. Apart from honouring the international joint efforts that are done for the academic dissemination of conservation-restoration in various languages —including Spanish, Portuguese and English—, this double contribution puts into perspective the impact of digital publication that provides greater visibility of professional literature and optimizes scientific exchange, as well as interdisciplinary collaboration on global scale. This unparalleled scenario, undoubtedly, leads to reflection in our field on new paradigms that worldwide transform academic production, scientific development and vocational training and it calls for a new configuration of electronic editorial networks for the Ibero-American region.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Isabel Medina-González, Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museología (ENCRyM), Instituto Nacional de Antropología e Historia (INAH)

Licenciada en Conservación y Restauración de Bienes Muebles (Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía [ENCRyM], Instituto Nacional de Antropología e Historia [INAH], México); Maestra en Gestión de Patrimonio Arqueológico (University of York [UK], Reino Unido) y Doctora en Arqueología, con especialidad en Patrimonio cultural y Museos (University College London [UCL], Reino Unido). Desde 1993 ha trabajado en el INAH, como restauradora, investigadora y docente de la Coordinación Nacional de Conservación del Patrimonio Cultural [CNCPC], la Escuela Nacional de Antropología e Historia [ENAH], el Museo Nacional de las Culturas [MNC] y la ENCRyM-INAH, todas instituciones del INAH (México), así como en la Facultad de Filosofía y Letras de la [FFyL] de la Universidad Nacional Autónoma de México [UNAM]. En el año 2000 fue galardonada con el Premio Internacional al Joven Americanista, del Congreso Internacional de Americanistas. Actualmente es profesor de tiempo completo en la licenciatura y posgrado de la ENCRyM-INAH. Cuenta con el reconocimiento de profesor de perfil deseable (Programa de Mejoramiento de Profesorado [PROMEP] de la Secretaría de Educación Pública [SEP]) y es parte del Sistema Nacional de Investigadores [SNI], nivel 1 ( Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología [CONACYT]). Desde hace cinco años, es la editora de Intervención, Revista Internacional de Conservación, Restauración y Museología, publicación académica, arbitrada e indizada de emisión semestral de la ENCRyM-INAH, misma que es parte del Indice de Revista Científicas de CONACYT.

Published

2014-12-01

How to Cite

Medina-González, I. (2014). Dos frentes de vanguardia en el ámbito de las publicaciones periódicas del sector patrimonial ibérico. Intervención, (10), 6–7. https://doi.org/10.30763/Intervencion.2014.10.117

Issue

Section

Sección Especial