The restoration of La Moreña’s wall paintings, La Barca, Jalisco: interventions, partial results, and reflections on an encrym-inah project
DOI:
https://doi.org/10.30763/Intervencion.2013.7.86Keywords:
Mural oil painting, Nineteenth Century, paintings of Mexican customs, restoration, gels, cleaningAbstract
La Moreña’s wall paintings, housed in a building now used as a cultural centre for the community of La Barca in southern Jalisco, are very relevant to Mexican political and artistic history. In 2007, the ENCRyM-INAH started a restoration project, under the direction of Professor Sergio Montero, to attend to the complex deterioration problems of the murals. This contribution reports on the conservation and restoration processes carried out during the second period of the project, in 2009, which were focused on the recovery of the images. The challenges, resources, procedures, and results involved in the treatment of the alterations affecting both the authenticity and readability of the mural scenes are described, with particular emphasis on the exploration of the use of gels for cleaning and the elimination of ethically questionable visual re-integrations. This paper concludes with a series of thoughts on the restorer’s role, all of which derived from the unique experience acquired during this 10-month period of hard work restoring La Moreña’s mural paintings.Downloads
References
Castro, Casimiro
“Casimiro Castro”, América exótica. Panorámicas, tipos y costumbres del siglo XIX, documento electrónico disponible en [http://www.lablaa.org/blaavirtual/exhibiciones/america_exotica/biografias/casimirocastro.htm], consultado en enero del 2010.
Gutiérrez, Juana
“Tradición, estilo y escuela en la historiografía del arte virreinal mexicano. Reflexión en dos tiempos”, en Jaime Soler Frost (ed.), Los pinceles de la historia. El origen del reino de la Nueva España, 1680-1750, México, Munal/
IIE-UNAM, 58-85.
INAH
“Patrimonio excepcional de Jalisco”, Pintura mural costumbrista, documento electrónico disponible en [http://www.inah.gob.mx/index.php/especiales/165-pintura –mural-costumbrista-], consultado en enero del 2010.
Madrid Alanís, Yolanda
“La restauración de pinturas sobre tabla del siglo XVI pertenecientes al retablo mayor de Coixtlahuaca, Oaxaca”,
Intervención 1 (1): 52-59.
Montero Alarcón, Sergio Arturo
La restauración de las pinturas murales de la casa de La Moreña, México, ENCRyM-INAH.
Ramírez, Fausto
a “La historia disputada de los orígenes de la nación y sus recreaciones pictóricas a mediados del siglo xix”, en Jaime Soler Frost (ed.), Los pinceles de la historia. De la patria criolla a la nación mexicana, 1750-1860, México, Munal/IIE-UNAM, 230-248.
b “La ‘restauración’ fallida: la pintura de historia y el proyecto político de los conservadores en el México de mediados del siglo XIX”, en Jaime Soler Frost (ed.), Los pinceles de la historia. De la patria criolla a la nación
mexicana, 1750-1860, México, Munal/ IIE-UNAM, 203-229.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Intervención, Revista Internacional de Conservación, Restauración y Museología
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
Bajo los siguientes términos:
-
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
-
No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.