The restoration of La Moreña’s wall paintings, La Barca, Jalisco: interventions, partial results, and reflections on an encrym-inah project

Authors

  • Sergio Arturo Montero Alarcón Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía ENCRyM- Instituto Nacional de Antropología e Historia INAH
  • Rosa Liliana Alfaro Martínez Teotihuacan Archaeological Site, INAH

DOI:

https://doi.org/10.30763/Intervencion.2013.7.86

Keywords:

Mural oil painting, Nineteenth Century, paintings of Mexican customs, restoration, gels, cleaning

Abstract

La Moreña’s wall paintings, housed in a building now used as a cultural centre for the community of La Barca in southern Jalisco, are very relevant to Mexican political and artistic history. In 2007, the ENCRyM-INAH started a restoration project, under the direction of Professor Sergio Montero, to attend to the complex deterioration problems of the murals. This contribution reports on the conservation and restoration processes carried out during the second period of the project, in 2009, which were focused on the recovery of the images. The challenges, resources, procedures, and results involved in the treatment of the alterations affecting both the authenticity and readability of the mural scenes are described, with particular emphasis on the exploration of the use of gels for cleaning and the elimination of ethically questionable visual re-integrations. This paper concludes with a series of thoughts on the restorer’s role, all of which derived from the unique experience acquired during this 10-month period of hard work restoring La Moreña’s mural paintings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sergio Arturo Montero Alarcón, Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía ENCRyM- Instituto Nacional de Antropología e Historia INAH

Senior Restorer, Escuela  Nacional de  Conservación, Restauración y Museografía ENCRyM-Instituto Nacional  de Antropología e Historia INAH

Rosa Liliana Alfaro Martínez, Teotihuacan Archaeological Site, INAH

Restorer, Teotihuacan Archaeological Site, INAH

References

Castro, Casimiro

“Casimiro Castro”, América exótica. Panorámicas, tipos y costumbres del siglo XIX, documento electrónico disponible en [http://www.lablaa.org/blaavirtual/exhibiciones/america_exotica/biografias/casimirocastro.htm], consultado en enero del 2010.

Gutiérrez, Juana

“Tradición, estilo y escuela en la historiografía del arte virreinal mexicano. Reflexión en dos tiempos”, en Jaime Soler Frost (ed.), Los pinceles de la historia. El origen del reino de la Nueva España, 1680-1750, México, Munal/

IIE-UNAM, 58-85.

INAH

“Patrimonio excepcional de Jalisco”, Pintura mural costumbrista, documento electrónico disponible en [http://www.inah.gob.mx/index.php/especiales/165-pintura –mural-costumbrista-], consultado en enero del 2010.

Madrid Alanís, Yolanda

“La restauración de pinturas sobre tabla del siglo XVI pertenecientes al retablo mayor de Coixtlahuaca, Oaxaca”,

Intervención 1 (1): 52-59.

Montero Alarcón, Sergio Arturo

La restauración de las pinturas murales de la casa de La Moreña, México, ENCRyM-INAH.

Ramírez, Fausto

a “La historia disputada de los orígenes de la nación y sus recreaciones pictóricas a mediados del siglo xix”, en Jaime Soler Frost (ed.), Los pinceles de la historia. De la patria criolla a la nación mexicana, 1750-1860, México, Munal/IIE-UNAM, 230-248.

b “La ‘restauración’ fallida: la pintura de historia y el proyecto político de los conservadores en el México de mediados del siglo XIX”, en Jaime Soler Frost (ed.), Los pinceles de la historia. De la patria criolla a la nación

mexicana, 1750-1860, México, Munal/ IIE-UNAM, 203-229.

Published

2013-06-15

How to Cite

Montero Alarcón, S. A., & Alfaro Martínez, R. L. (2013). The restoration of La Moreña’s wall paintings, La Barca, Jalisco: interventions, partial results, and reflections on an encrym-inah project. Intervención, (7), 35–44. https://doi.org/10.30763/Intervencion.2013.7.86

Issue

Section

Reporte

Most read articles by the same author(s)